Nº
16
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Capítulo
16
Alcanza
el mayor grado de vaciedad,
conserva
la más profunda tranquilidad.
Todos los
seres actúan abigarradamente,
y yo
contemplo cómo retornan.
Ahora
todos los seres se desarrollan profusamente,
y cada
uno retorna a su origen.
Retornar
al origen se llama tranquilidad,
y se dice
que es retornar a la naturaleza original.
Retornar
a la naturaleza original es eternidad.
Conocer
la eternidad se llama iluminación,
y no
conocerla lleva a actuar temerariamente,
causando
la desgracia.
Conocer
la eternidad es aceptarlo todo.
Aceptarlo
todo es ser universal.
Ser
universal es ser celestial.
Ser
celestial es ser Tao.
Ser Tao
es ser imperecedero, y hasta la muerte
se estará
sin peligros.
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道德經 第十六章
致虚极 守静笃
万物并作 吾以观复
夫物芸芸 各复归其根
归根曰静 是谓复命
复命日常
知常曰明 不知常 妄作凶
知常容 容乃公 公乃全
全乃天 天乃道 道乃久
没身不殆
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Attain the utmost in
Passivity,
Hold firm to the basis of Quietude.
The myriad things
take shape and rise to activity,
But I watch them fall back to their repose. Like vegetation that luxuriantly grows But returns to the root (soil) from which it springs.
To return to the
root is Repose;
It is called going back to one's Destiny. Going back to one's Destiny is to find the Eternal Law. To know the Eternal Law is Enlightenment. And not to know the Eternal Law Is to court disaster.
He who knows the
Eternal Law is tolerant;
Being tolerant, he is impartial; Being impartial, he is kingly; Being kingly, he is in accord with Nature; Being in accord with Nature, he is in accord with Tao; Being in accord with Tao, he is eternal, And his whole life is preserved from harm. |
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miércoles, 8 de abril de 2020
TAOTEKING - TAOTECHING - DAODEJING - 16
lo que se vaya hacer, es mejor hacerlo con total intensidad de conciencia lúcida
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